4½ månad försent men.....här kommer min förlossningsberättelse




Klockan var 01,30 när vi gick och la oss, jag hann väl inte ens somna.... 02,30 satte värkarna igång.

Jag vankade runt runt, ville att Fred skulle få sova så mycket som möjligt, men var väl ändå tvungen att berätta. När jag väl väckte honom så var han ändå inte till någon hjälp :-(

04,30 ringde jag till förlossningen, dom sa att jag skulle ta 2 ipren och lägga mig i badet, vilket inte var så skönt. Försökte klocka värkarna, det var ca 3-3-10-3-3 min på värkarna. Ca 6-6,30 väckte jag Fred och sa att vi måste nog åka in.

Ja ja, fick jag som svar. Sa då att det var allvarligt. Då slet vi upp Oscar och körde honom till fritids, sen snabbt ner till statoil för att köpa dricka. 07,51 var vi på Danderydssjukhus, fick barnmorskan Eva Samuelsson. Vi pratade lite, sen så mätte hon värkarna, fick sitta på rummet i ca 20 min innan hon kom igen. Hon sa att värkarna var oregelbundna och troligtvis får åka hem igen.

Aldrig i livet tänkte jag. Men hon skulle bara känna hur mycket jag var öppen innan. OJ! utbrast hon, hehe är lite osäker, så ska låta en annan BM känna. In kommer Eva nr2 o känner.

-Ja du är öppen 8-9 cm, du ska snart föda.

I told ya!

09,21 får jag lustgas, får också sitta på en pilatesboll. Sitter med lustgasen i ena handen och spypåsen i andra. 09,45 tar dom hinnan. Ställer mig upp mot ryggstödet. Jag var så himla trött, hade inte sovit på över ett dygn. Undrade vart ja skulle få mina krafter ifrån och hur mina ben skulle orka bära mig. Men ut skulle hon ju. Klarade mig mycket bra på lustgas, ingenting och Fredriks puschningar.

Men hade skrivit i förlossningsbrevet att ja ville ha ryggmärgsbedövning, men dom/jag tog aldrig upp det så tror det va försent.
Vet inte exakt hur länge jag hade krystvärkar ca 1h kanske. 11,02 kom min lilla fröken ut. Fick sy 4 stygn då hon kom med armbågen först (handen vid kinden).

Förlossningen gick väldigt snabbt, vilket var riktigt skönt. 8,5h från att värkarna började.

Pappa klippte navelsträngen och fick ha henne på bröstet tills dom "fixat" klart mig.

Det värsta var nog sprutan som jag fick i låret efteråt, haha. Ville verkligen inte ha den. 11,20 ammar hon för första gången, går bra från början :-)

Hon vägde 3925gram var 50cm, huvud 35,5cm.

Fred åkte hem för att gå ut med hundarna.

14,22 får jag flytta till BB-hotellet. När Fredrik kommer tillbaka så har han med sig Bim, strax efter de så kommer farmor och farfar också.

När vi ska gå å lägga oss, så bestämmer vi att Fred ska sova hemma med hundarna och han kommer tidigt på morgonen. Under natten så spyr flickan massa fostervatten, blev lite rädd att de skulle hända nått när man va ensam, sen hade ja sånna eftervärkar.

På morgonen efter så kommer Fredrik, vi äter frukost, sen kommer mormor och morfar.

Vi prata med en som jobbade där om vi fick åka hem, och de fick vi. Halv 3 på em åkte vi hem.









Vad tyckte jag om själva förlossningen nu efteråt

Min förlossning var ju väldigt snabb och lätt, har bara positiva tankar om den. Men OM jag ska föda en gång till så ska ja ha sovit först. haha de e ju inget man kan planera precis, Speciellt inte när man har gått en vecka över tiden. Då känns de ju som att man aldrig ska föda.
Jag var ju livrädd innan, för allt som hade med förlossningen att göra :S
Men nu efteråt kan ja nog föda några gånger till. Inte för att de kommer hända MEN om de gör de :-)

Varför skrev jag detta nu?

Jo ja gör en egen "min bok" till Mika så då ska den vara med där i... Haha har inte kommit så långt med den men de va en bra början iaf... Haha....


Kommentarer
Postat av: Bim o Tuva

Är så glad att jag fick komma o hälsa på er så pass tidigt efter förlossningen. Det var i det ögonblicket jag bestämde mig för att jag oxå vill ha barn =) Kul o läsa hur du upplevde allt!

2009-06-13 @ 11:23:28
URL: http://misstakes.blogg.se/
Postat av: Angie

Riktigt kul att läsa! Jag hade ingen aning om hur allt gick till, visste bara att det gick fort och att du klarade dig på enbart lustgas! =)

Grymt duktig är du måste jag säga, visst jag födde inte Jonathan på det sättet och kände nå jättejobbiga värkar, men värkarna satte ju igång lite iaf, det var därför det blev akut snitt istället.. iaf, det jag ville komma till var att jag tror inte att jag hade klarat av förlossningen på enbart lustgas =)



Svar: Hihi, ja visst gör det? Det var igår när jag höll på å leta bilder och lägga upp bilder som jag insåg hur mycket det faktiskt syns! =)

Det där med Tradera låter som en bra idé faktiskt! Jag har ju sålt en jävla massa på tradera förut, bla mycket av Jonathans gamla barnkläder... Och visst, man tjänar ingen förmögenhet, men precis som du säger så kanske jag iaf får ihop tillräckligt med pengar till ett par byxor till! =)

Detsamma, alltid lika skoj med nytt blogg inlägg från dig! Du är ju lite duktigare på det här med att blogga än vad jag är, men jag kanske ska ta och börja igen? ;)



Puusss o kraaam!



ps. Hoppas du mår bra!!? Glöm inte att du kan ringa om du behöver prata eller vad som helst..!! Kram! ds

2009-06-13 @ 12:15:12
URL: http://angiepangie.blogg.se/
Postat av: maria

super kul o höra!!! det är klart att MIKA lilla kommer få ett syskon..:D vem ska annars evves lillebror/syster leka me sen då?? love u!

2009-06-13 @ 20:57:38
Postat av: Marie

Oj vad fort allt gick, ge mig! :) Jag hade värkar i flera dygn och sov inget på 2 dygn, tredje dygnet fick jag en sovdos och sov i några timmar innan det var dags att föda barn på riktigt och jag kände själv att det hade ALDRIG gått om jag inte fått sova innan. Jag var helt död! Men så fort jag fått sova mådde jag som en prinsessa och kunde köra vidare. :P

2009-06-14 @ 10:40:32
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Eva-Maria

Vilken härlig förlossning, mina värkar började lördag natt och William kom på måndag eftermiddag, fick iofs en sovdos däremellan annars hade det varit tungt. Men det är bra härligt att föda barn =)

2009-06-14 @ 15:58:41
URL: http://www.sandilli.se
Postat av: Bianca från skåne

Hej på er!



Hoppas allt är bra med familjen..

Vad roligt att läsa om din förlossning, hoppas oxå min blir sådär lätt o snabb:) haha..men kan ju alltid hoppas! Hade så bra. kram från skåne!

2009-06-16 @ 17:51:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0